Inclusiviteit en opleiden
OnlineOog voor diversiteit wat betreft inhoudelijk onderwijsaanbod in opleidingscurriculum, maar ook op niveau van selectie van docenten, management en de opleidingelingen zelf
Op 13 november aanstaande vindt er een actieve ledenvergadering plaats van de kamer BIG-opleidelingen. Op de actieve ledenvergadering kan je meedenken over de koers van de kamer en kennismaken met de bestuursleden en wij met jullie als achterban.
Dit keer staat het thema “inclusiviteit en opleiden” centraal. Van 19.30 tot 21.00 uur staan we online met elkaar stil bij het belang van oog voor diversiteit in het inhoudelijk onderwijsaanbod van opleidingscurriculum, maar ook op het niveau van selectie van docenten en opleidelingen zelf.
Programma
| 19.30-19.40: | Welkom door de voorzitter Uitleg Kamer BIG opleidingen en thema vanavond Voorstel spreker |
| 19.40-20.25: | Inclusief opleiden in een diverse samenleving: Noodzaak, kansen en uitdagingen door Samrad Ghane |
| 20.25-20.55: | Actieve ledenvergadering: hoe wordt diversiteit in opleiding nu ervaren |
| 20.55-21.00: | Afsluiting |
Datum, tijd en locatie
Donderdag 13 november van 19.30 tot 21.00 uur online.
Tarieven
Dit webinar is gratis toegankelijk voor NIP-leden. Niet-leden betalen een deelnametarief van € 20,- (incl. 21% btw).
Inclusief opleiden in een diverse samenleving: Noodzaak, kansen en uitdagingen
door Samrad Ghane
Klinisch psycholoog, psychotherapeut en p-opleider
De Nederlandse samenleving wordt steeds diverser in termen van etnisch-culturele achtergrond, levensbeschouwing, sociale positie en (gender) identiteiten. Deze maatschappelijke realiteit heeft consequenties voor de organisatie en inhoud van de zorg, evenals de samenstelling en competenties van het zorgpersoneel. In het verlengde hiervan ligt er ook een belangrijke opdracht voor de beroepsopleidingen om een aantal relevante veranderingen binnen de zorg te faciliteren. Dit betreft o.a. het werven en effectief opleiden van een diversere groep opleidelingen. In deze lezing wordt eerst stil gestaan bij het nut en de noodzaak van “inclusief opleiden”. Vervolgens wordt ingegaan op een aantal kansen en uitdagingen bij een tweetal belangrijke aspecten van inclusief opleiden, namelijk de inclusieve selectie en het borgen van een inclusief opleidingsklimaat.
