NIP

Home Nieuwskamer De opstart van de adviesraad gz-psychologen bij Pro Persona

Geschreven op:

“Durf uit je schulp te kruipen” – de opstart van de adviesraad gz-psychologen bij Pro Persona

Interview met Simon Peters, gz-psycholoog en voorzitter van de adviesraad gz-psychologen

Juni 2025, Mirthe Schuurs (gz-psycholoog io. tot specialist / bestuurslid kamer Gz-psychologen NIP)

Toen de Raad van Bestuur van Pro Persona begin 2022 een oproep deed aan gz-psychologen om zich te verenigen, was de boodschap helder: andere beroepsgroepen binnen de organisatie hadden al een eigen adviesraad, het werd tijd dat ook gz-psychologen hun stem lieten horen.

Wat volgde, was pionierswerk. In een café aan de Waal van Nijmegen ontmoet ik Simon Peters, gz-psycholoog en voorzitter van de adviesraad gz-psychologen van Pro Persona, een grote GGZ-instelling in de regio Gelderland. Ik sprak met hem over de opbouw, de uitdagingen én de trots die gepaard ging met het neerzetten van de adviesraad gz-psychologen.

foto van Simon Peters en Mirthe Schuurs, de geinterviewde en de interviewer
  • Hoe is de adviesraad tot stand gekomen?

“Er zijn meerdere oproepen geweest vanuit de Raad van Bestuur om iets op te zetten, maar het bleef lang lastig om echt te starten. Het enthousiasme was er zeker, maar iets beginnen wat er nog niet is, vraagt lef. Uiteindelijk zijn we met een klein groepje van vijf à zes gz-psychologen gewoon begonnen. Niet wachten op een perfecte achterban, maar eerst iets opzetten – dan haken mensen vanzelf aan.”

Dat bleek te kloppen. Het eerste jaar stond in het teken van opbouwen. Er kwam een structuur in het overleg, officiële documenten zoals een jaarplan en reglement werden opgesteld, en de adviesraad werd erkend als officieel onderdeel van de organisatie. “Pas toen de basis stond, konden we echt verder bouwen.”

  • Wat waren de eerste uitdagingen?

“Het was echt pionieren. Het reglement kostte een halfjaar om rond te krijgen. Ook de samenstelling van de raad moest groeien: in het begin waren we vooral collega’s van dezelfde locaties of teams. Later hebben we bewuster gekeken naar een betere afspiegeling van de organisatie.”

Daarnaast speelde de afbakening van de doelgroep een rol. “De GIOS’en waren al vertegenwoordigd. We moesten vroeg een duidelijke keuze maken: we zijn er voor de gz-psychologen – niet voor alle psychologen. Dat onderscheid was belangrijk.”

  • Wat maakt jullie trots?

“Dat we het gewoon zijn gaan doen. We hebben iets gecreëerd wat er eerst niet was: een onafhankelijk orgaan dat staat voor de inhoud. We trekken de kar met elkaar. Er is nu een stevige basis waarop gebouwd kan worden.”

“En: we zitten aan tafel. Want zoals we vaak zeggen: als je niet aan tafel zit, sta je op het menu. We brengen de stem van de gz-psycholoog in bij het gesprek over zorginhoud en werkomstandigheden.”

  • Wat is jullie meerwaarde binnen de organisatie?

“Wij zijn geen bestuurders – wij kijken vanuit de inhoud. Juist dat maakt ons waardevol. We signaleren waar het knelt in de praktijk, horen wat er leeft in de teams, en geven daarover gevraagd én ongevraagd advies.”

Zo werd bijvoorbeeld aandacht gevraagd voor jonge gz-psychologen. “De gz-opleiding komt steeds dichter op de masteropleiding, waardoor veel collega’s relatief jong zijn en minder werkervaring hebben. Bij Pro Persona werk je met complexe doelgroepen – dan is goede begeleiding essentieel. Dankzij ons advies is er nu aandacht voor mentorschap en de rol van de regiebehandelaar bij startende gz’ers.”

  • Hoe betrekken jullie de achterban?

“Dat blijft een uitdaging, maar we zijn op de goede weg. We hebben een eigen pagina op het interne platform, waar inmiddels de helft van de gz-psychologen lid van is. Daar delen we landelijke ontwikkelingen, adviezen die we uitbrengen en laten we weten hoe collega’s hun stem kunnen laten horen.”

Daarnaast worden er ‘vissenkom’-bijeenkomsten georganiseerd, waarin de adviesraad ophaalt wat er speelt. “We willen weten waar de zorgen en behoeften liggen, en proberen daar actief op in te spelen. Ook sturen we een paar keer per jaar een directe mail met updates en oproepen.”

  • Hoe ziet de samenwerking met andere adviesraden eruit?

“Sinds kort zitten we zes keer per jaar met alle voorzitters en vicevoorzitters van de verschillende adviesraden bij de voltallige Raad van Bestuur aan tafel. Daar staan we gezamenlijk voor de inhoud van de organisatie. Het contact onderling is goed – we trekken vaak samen op.”

  • En hoe zit het met de invloed van jullie adviezen?

“Formeel is afgesproken dat er teruggekoppeld wordt op onze adviezen, maar in de praktijk is dat nog een leerproces – voor ons en voor de organisatie. We hebben nu een document waarin staat wie wanneer betrokken wordt, maar de feedbackloop moet echt beter.”

  • Wat zijn speerpunten voor komend jaar?

“Onze grootste focus ligt op het versterken van het contact met de achterban. We willen echt weten wat er leeft. Daarnaast blijven we inhoudelijk volgen wat er in de organisatie speelt – bijvoorbeeld rondom behandelduur of de positie van de regiebehandelaar.”

  • Tot slot: wat is jullie droom voor de toekomst?

“Dat we als adviesraad een nog steviger positie krijgen. Het heeft veel energie gekost om dit op poten te zetten en om de groep draaiend te houden, zeker omdat veel leden doorstromen naar het KP-traject of specialist worden. Maar nu is het tijd om de volgende stap te zetten: nóg nadrukkelijker onze stem laten horen – binnen de organisatie en landelijk.”

“Het is belangrijk dat gz-psychologen zich laten zien. Durf uit je schulp te kruipen. Als wij het niet doen, wie dan wel?”

 

📢 Wil jij meepraten of aansluiten bij de Adviesraad gz-psychologen van jouw organisatie? Laat je stem horen – want samen maken we het verschil.

#GZpsycholoog #ProPersona #Adviesraad #Beroepsidentiteit #NIP #InhoudAanTafel #Psychologie #Zorginhoud