Patiënten geven hoge waardering voor geestelijke gezondheidszorg
Patiënten zijn over het algemeen tevreden over de zorg van organisaties die hun klantervaringen transparant hebben gemaakt en gepubliceerd zijn door Zorginstituut Nederland. Van de patiënten geeft 78% de behandeling die zij ontvangen een cijfer tussen de 8,1 en 10. Toch lijken er mogelijkheden voor ggz-instellingen om de kwaliteit van zorg verder te verbeteren.
Weten hoe patiënten de zorg van jouw organisatie in 2023 hebben ervaren? Alle patiëntervaringen op instelling- of locatieniveau vind je in Openbare GGZ-cijfers.
Datagedreven leren
Door in gesprek te gaan over de thema’s met verbeterpotentieel kunnen instellingen en locaties binnen instellingen leren van elkaar. Met expertise, dienstverlening en een platform ondersteunt Akwa GGZ met het GGZ Dataportaal datagedreven leren. Akwa GGZ is een door ggz-organisaties geïnitieerd kwaliteitsinstituut en mede opgericht door het NIP. Samen werken we aan continue kwaliteitsverbetering van zorg met patiënten, hun naasten en professionals. Er zijn veel verschillende tools en vormen van ondersteuning beschikbaar die goed van pas komen bij je beroepsuitoefening als psycholoog.