Klachtenregeling voor aanbieders onder de Wkkgz
Psychologen die als vrijgevestigde zorgaanbieder (in de wet ook wel solistisch werkende zorgverlener genoemd) zorg of dienst verlenen zoals omschreven in de Zorgverzekeringswet of de Wet langdurige zorg, zijn verplicht om op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) een klachten– en geschillenregeling aan te bieden aan cliënten. Daarnaast dienen zij te beschikken over een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris waarbij cliënten terecht kunnen voor informatie en advies over het indienen van een klacht en die hen kan ondersteunen bij het onderzoeken van de mogelijkheden om tot een oplossing van de klacht te komen. Je bent ook verplicht om de klachtenregeling bekend te maken aan cliënten, bij voorkeur op je website. Als NIP-lid kun je gebruik maken van de voordelige NIP Klachtenregeling met twee verschillende mogelijkheden (pakket A en B). Daarmee kun je voldoen aan je wettelijke verplichtingen. Om je hiervoor aan te melden volg je het stappenplan.
De Wkkgz beoogt cliënten een laagdrempelige en snelle vorm van klachtenbehandeling te bieden, waarbij het de bedoeling is dat zorgverlener en cliënt er samen uitkomen. De klachtenregeling is niet alleen een wettelijke plicht maar ook een belangrijke mogelijkheid voor psychologen als zorgverlener om klachten van cliënten in een vroeg stadium op een laagdrempelige en toegankelijke manier te bespreken en zo mogelijk op te lossen. De klachtenfunctionaris kan daarbij helpen door middel van bemiddeling. Het is ook wettelijk verplicht om je aan te sluiten bij een door de minister van VWS erkende onafhankelijke Geschillencommissie. Voor leden die gebruik maken van het aanbod van het NIP is dat de Geschillencommissie Psychische en Pedagogische Zorg te Den Haag. Deze commissie behandelt tussen cliënten en psychologen, psychotherapeuten en pedagogen die zijn aangesloten bij het NIP.
Voor zorgverleners en andere medewerkers in dienstverband gelden deze verplichtingen niet. Voor hen is nl.de klachten– en geschillenregeling die hun werkgever heeft vastgesteld van toepassing.
Aanbod NIP: bij welke regeling kan ik me aansluiten en tegen welke kosten?
Je bent uiteraard vrij om je naar eigen keuze bij een bepaalde regeling aan te sluiten. De (twee) verschillende mogelijkheden (pakket A en B) die we bieden, zijn scherp geprijsd. Als NIP-lid ben je dus voordeliger uit met de NIP– Klachtenregeling. Maak je gebruik van ons aanbod, dan beschik je over een klachtenregeling in combinatie met professionele klachtenfunctionarissen die werkzaam zijn bij het Centraal Bureau voor Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) te Gorinchem en zijn aangesloten bij de Vereniging van Klachtenfunctionarissen in de Gezondheidszorg (VKIG).
De klachtenregeling voor aanbieders onder de Wkkgz geldt uitsluitend voor cliënten die onder de Wkkgz vallen. Voor psychologen die in het buitenland wonen, geldt dat bij een klacht door een cliënt die onder de Wkkgz valt, de dienstverlening omtrent de klachtafhandeling uitsluitend digitaal plaatsvindt.
Klachtenregeling Jeugdwet én Wkkgz
De klachtenregeling Wkkgz voldoet alléén aan de voorwaarden van de Wkkgz. De Jeugdwet kent eigen voorwaarden op het terrein van het klachtrecht. Dus mocht je onder beide wetten zorg verlenen, dan volstaat aansluiting bij de klachtenregeling Wkkgz níet. Kijk dan voor meer informatie naar de klachtenregeling Jeugdwet van Klachtenportaal Zorg, aansluiting daarbij volstaat in dit geval wél.
Check onder welke wet jij zorg verleent.
De pakketten
Pakket A, voordelig via het NIP verkrijgbaar
Pakket A bestaat uit de aansluiting bij een klachten- en geschillenregeling voor een jaarlijks tarief van € 37,00 incl. btw[1]. Hiermee verzeker je je van het afdekken van de wettelijke plicht tot het beschikbaar hebben van een klachtenfunctionaris en het aansluiten bij een geschillencommissie. Deze klachtenfunctionaris is onafhankelijk van het NIP en werkzaam bij CBKZ.
Op het moment dat de klachtenfunctionaris daadwerkelijk wordt ingeschakeld, bedraagt het uurtarief € 79,- excl. btw (prijspeil 2025). Het NIP brengt de kosten voor de inzet van de klachtenfunctionaris na afloop van de klachtbehandeling in rekening.
Pakket B – alleen bij het NIP verkrijgbaar
Dit bestaat uit, naast de aansluiting op de klachten- en geschillenregeling (pakket A), ook de afdekking van de kosten van de inzet van de klachtenfunctionaris. Indien er een klacht wordt ingediend, dan betalen wij de kosten voor de eventuele behandeling door de klachtenfunctionaris. De kosten van dit pakket bedragen jaarlijks € 121,- incl. btw[1].
[1] Het tarief voor de klachtenregeling betreft een kalenderjaar, wordt bij het innen van de contributie in rekening gebracht en zonder tegenbericht ieder jaar verlengd. Wil je opzeggen? Maak dat dan uiterlijk 30 november bij ons kenbaar.
Geschillencommissie
De Wkkgz stelt het ook verplicht om je aan te sluiten bij een onafhankelijke Geschillencommissie. Deze behandelt geschillen tussen jou en je cliënt en doet een voor beide partijen bindende uitspraak. De Geschillencommissie kan ook een schadevergoeding van maximaal € 25.000 opleggen. Via afname van een van de pakketten sluit je je ook aan bij de Geschillencommissie Psychische en Pedagogische Zorg, die geschillen behandelt tussen cliënten en psychologen, psychotherapeuten en pedagogen die zijn aangesloten bij het NIP.
De kosten van de geschillencommissie bedragen per geschil ongeveer € 2.500 excl. btw, afhankelijk van of er wel of niet een zitting plaatsvindt. Deze kosten komen bij beide pakketten voor rekening van de zorgaanbieder en worden daar ook rechtstreeks gedeclareerd.
Sommige beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen, zoals AON, vergoeden de kosten voor de geschillencommissie, vraag dit na bij je verzekeraar.