Tweede Kamer debatteert op 14 mei over mentale gezondheid jongeren: psychologische expertise essentieel voor preventie en veerkracht
Op woensdag 14 mei debatteert de Tweede Kamer met minister Bruins (OCW) en staatssecretaris Karremans (VWS) over de mentale gezondheid van scholieren en studenten. Aanleiding zijn onder meer signalen over toenemende prestatiedruk, suïcidaliteit onder jongeren en de noodzaak van betere samenwerking tussen onderwijs en zorg. Dat vraagt om meer dan alleen aandacht binnen het onderwijs: het vraagt om een stevige inzet van psychologische expertise – zowel preventief als curatief.
Van signalering tot ondersteuning: mentale gezondheid vraagt om deskundigheid
Het debat richt zich op thema’s als prestatiedruk, suïcidaliteit en sociale veiligheid – onderwerpen die direct raken aan de dagelijkse praktijk van jongeren. Mentale klachten ontstaan vaak in samenhang met leerproblemen, stress of zorgen thuis. Het vraagt om deskundige signalering en begeleiding, waarbij de verbinding tussen onderwijs en zorg essentieel is. Psychologen op postmasterniveau – zoals gz-psychologen, kind- en jeugdpsychologen, studentpsychologen en schoolpsychologen – spelen een essentiële rol in het herkennen en behandelen van psychische problemen, én in het voorkomen ervan. Hun expertise stelt hen in staat om complexe problematiek te doorgronden, passende zorg te organiseren en verbindingen te leggen tussen onderwijsinstelling, gezin/naasten en zorg. Juist binnen onderwijsinstellingen kunnen zij het verschil maken door vroegtijdig te signaleren en jongeren te ondersteunen in hun veerkracht.
Uitgelicht: School-, studenten- en jeugdpsychologen als bruggenbouwers
✅ Schoolpsychologen ondersteunen onderwijsprofessionals bij leer-, gedrags- en sociaal-emotionele vragen. Zij dragen bij aan een positief en veilig leerklimaat en zijn getraind in het omgaan met complexe problematiek.
✅ Studentenpsychologen zijn laagdrempelig beschikbaar voor studenten die kampen met stress, faalangst of somberheid en versterken het welzijn binnen het hoger onderwijs.
✅ Kinder- en jeugdpsychologen weten als geen ander hoe het systeem rondom een jongere – school, gezin, wijk – betrokken moet worden in begeleiding of behandeling.
Betere samenwerking onderwijs en zorg
Het NIP verwelkomt dat in dit debat nadrukkelijk aandacht is voor betere samenwerking tussen onderwijsinstellingen en de zorg. Psychologen vervullen hier een verbindende rol: zij brengen kennis van ontwikkelingspsychologie, diagnostiek en behandeling in binnen interdisciplinaire teams, zowel binnen scholen als in samenwerking met wijkteams, jeugdzorg en huisartsen. Zo kunnen jongeren sneller en beter geholpen worden – vaak al voordat problemen escaleren.
Volg het debat live
Het debat over mentale gezondheid bij scholieren en studenten vindt plaats op woensdag 14 mei van 13.00 tot 17.00 uur en is live te volgen via de website van de Tweede Kamer.