NIP

Home Over ons Algemeen bestuur

Algemeen bestuur

Het algemeen bestuur (AB) bestuurt de vereniging en legt verantwoording af aan de ledenraad. Het is verantwoordelijk voor het strategisch meerjarenplan, het jaarplan en de bijbehorende begroting, en bewaakt de hoofdlijnen van het beleid. Ook draagt het de visie, missie en doelstellingen van de vereniging extern uit. De directeur op het NIP-bureau draagt zorg voor het dagelijks reilen en zeilen van de vereniging. Leden van het algemeen bestuur worden benoemd door de ledenraad, op voordracht van de selectiecommissie.

Prof. dr. R. W.H.M. (Rudolf) Ponds

Voorzitter, algemeen bestuur

Dr. G. (Gert-Jan) Prosman

Vice-voorzitter, algemeen bestuur

W. (Wim) van Heel MFE

Penningmeester, algemeen bestuur

Drs. R. (Rinie) Ariëns

Algemeen bestuur

Drs. L. (Lieke) van Domburgh

Algemeen bestuur

Drs. M. (Monique) Rook

Directeur NIP

Samenstelling algemeen bestuur

Bestuursleden zijn psychologen met autoriteit (uitzondering mogelijk voor de algemeen bestuurder belast met financiën), met bestuurlijke ervaring en affiniteit met het werk van psychologen. Ze vervullen geen functie die strijdig is met de belangen van het NIP en combineren deze positie niet met andere rollen binnen de vereniging. Diversiteit in het bestuur (werkvelden, gender, achtergrond) wordt nagestreefd.

Profiel en verantwoordelijkheden

Het bestuur, bestaande uit vijf leden (voorzitter, vicevoorzitter, algemeen lid belast met financiën), heeft de volgende taken:

  • Besturen en extern vertegenwoordigen van de vereniging;
  • Ontwikkelen en bewaken van strategisch en financieel beleid;
  • Toezicht houden op het beleid van de directeur en de algemene gang van zaken;
  • Werkgeverschap voor de directeur;
  • Verbindend optreden binnen de vereniging.

Taakopvatting

  • Delegeert vakinhoudelijke onderwerpen aan secties en kamers;
  • Laat zich adviseren door centrale commissies;
  • Schept draagvlak binnen en buiten de vereniging;
  • Verdeelt aandachtsgebieden en externe vertegenwoordiging;
  • Draagt bij aan een actieve en gezonde vereniging;
  • Onderschrijft de missie, visie en governance van het NIP.

Bestuurlijke Competenties

  • Strategisch inzicht voor beroepsgroep en vereniging;
  • Begrip van het bestuurlijke krachtenveld;
  • Focus op overstijgende belangen en gemeenschappelijkheid;
  • Actieve rol in het creëren van intern en extern draagvlak.

Randvoorwaarden

  • Lidmaatschap van het NIP;
  • Beschikbaarheid: gemiddeld 4 uur per week (ook avonden), voor een periode van drie jaar met mogelijke herbenoeming;
  • Geen strijdige functies binnen of buiten het NIP;
  • Geen verleden in strijd met de beroepscode of verenigingsbelangen;
  • Benoeming door de ledenraad, op voordracht van de selectiecommissie.